מכוניות חשמליות הפכו לחלק מהנוף בשנים האחרונות ומספרן רק הולך וגדל, הרבה מעבר לתחזיות. אחד החסמים העיקריים למעבר לשימוש במכוניות חשמליות הוא הגבלת האפשרות לטעינה, במרחב הציבורי בכלל ובבניינים משותפים בפרט.
בשנים האחרונות מכוניות חשמליות כובשות את כבישי ישראל והעולם כולו. מעבר לעובדה הברורה שהם נחשבים לחסכוניים מאוד, הם מספקים חווית נהיגה מהנה ושקטה במיוחד, כך שהפופולריות שלהם גדלה. לאור מגמה זו, עולה הצורך לספק פתרונות חכמים לטעינת מכוניות המונעות על ידי חשמל. המכשול העיקרי במעבר לשימוש במכוניות המופעלות על ידי חשמל הוא האפשרות לטעון את המכוניות בכל מקום ובכל זמן.
טעינה של מכוניות חשמליות מחולקת לשתי אפשרויות טעינה: הטעינה הראשונה, האיטית, ידוע גם כזרם חילופין (AC) טעינה – זהו הטעינה הזולה והפופולרית ביותר והיא מתבצעת לאחר התקנת תחנת טעינה, בבתים פרטיים, מקומות ציבוריים ומבני מגורים. האפשרות השנייה היא טעינה מהירה/מהירה במיוחד. זהו בעיקר טעינה של זרם ישר (DC) ומיועד לצרכנים הנוסעים למרחקים ארוכים וצריכים לטעון את הסוללה כדי להשלים את המסע או לצרכנים שאין להם את אפשרות לטעון בבית ולהטעין את המכונית בתחנות טעינה ציבוריות . טעינה זו גם יקרה יותר באופן משמעותי.
מומלץ לטעון את הרכב באמצעות טעינת AC רגילה לשימוש יומיומי כדי לשמר את חיי הסוללה.
מהם האתגרים בהצבת תחנות טעינה?
יש כמה חסמים להתקנת תחנות טעינה בישראל. הראשון שבהם הוא היעדר תשתיות חשמל – ברוב חלקי הארץ התשתית החשמלית הקיימת נועדה לשרת צריכת חשמל לצריכת בית, משרדים או צריכה ציבורית וצריכה תעשייתית. צריכת חשמל לטעינת מכוניות יוצרת אתגרים עבור חברת החשמל מכיוון שהיא מעלה את צריכת החשמל בבתים פרטיים ובבנייני ציבור ומגדילה את העומס על מערכת החשמל בין 20% ו -50%, תלוי בכמות המכוניות החשמליות באותו אזור או בבניין.
האתגר השני הוא היעדר מקומות להתקנת תחנות טעינה – תיאורטית ניתן להתקין תחנת טעינה בכל מקום חניה למכוניות, אך למעשה ברוב הרחובות בערי הארץ האפשרות להתקין תחנות טעינה מוגבלת בגלל גודל המקום והיעדר תשתיות. אתגר נוסף הוא היעדר סטנדרטיזציה, חקיקה ורגולציה מוסכמת להתקנת תחנות טעינה. האתגר האחרון והבעייתי ביותר הוא התקנת תחנות טעינה בבניינים משותפים. רוב האנשים גרים בערים בבתים משותפים ובשל בעיות כמו היעדר תשתיות חשמל, והתנגדות מצד דיירים מסוימים בשל חשש מפריסת תשתית חשמל בחניונים.
מהי צריכת החשמל של מכונית חשמלית?
הנסיעה הממוצעת של מכונית פרטית בישראל היא בין 50-70 ק"מ ליום וצריכת החשמל הממוצעת במכונית פרטית היא 1 קוט"ש לכל 5-7 ק"מ. על פי חישוב זה, מכונית חשמלית צורכת רק 8-12 קוט"ש ליום.
חיבור החשמל המועדף בבניינים משותפים לטעינת מכוניות חשמליות הוא לפאנל החשמלי הציבורי מכיוון שאספקת החשמל לפאנל החשמל הציבורי גבוהה מהצריכה בפועל ולכן ניתן להשתמש בעודפי האנרגיה לטעינת מכוניות חשמליות.
חיוב טעינה מנוהלת של מכוניות בבניינים מחושבת לפי האנרגיה המרבית שניתן לצרוך מלוח החשמל הציבורי. לדוגמא: בבניין בן 8 קומות עם 32 דיירים, ניתן לצרוך עד 40 קוט"ש מחברת חשמל דרך לוח החשמל הציבורי. בהתחשב בכך שהחיוב המקומי מתבצע במהלך הלילה למשך 10 שעות לפחות, כמות האנרגיה הזמינה היא כ- 400 קוט"ש. בהתחשב בכך שצריכת מכונית ליום היא כ- 12 קוט"ש, האנרגיה הזמינה יכולה לספק טעינה ליותר מ- 30 מכוניות, כלומר מכונית לכל משפחה. מערכת הניהול מספקת את החשמל המרבי שניתן לספק לכל מכונית בהתאם לחשמל הזמין ומספר המכוניות בכל נקודת זמן ללא נזק לאספקת החשמל לבניין.
כמו כן, טעינת מכוניות באזורי החניה של בתים משותפים היא טעינה איטית ומבוקרת. מדובר בטעינה בטוחה שאינה יכולה לגרום לחימום הסוללה עד להצתה. טעינה ביתית מיועדת לשימוש יומיומי כך שתושבי הבניין הנוסעים למרחקים ארוכים יצטרכו להטעין את רכביהם בתחנות טעינה ציבוריות מהירות מחוץ לבניין.
מה יעשו תושבי הבניינים במקום בו אספקת החשמל מהרשת אינה מספיקה?
בבניינים כאלה ניתן להתקין מערכת אגירה. אשר תאגור חשמל בשעות בהן מחיר החשמל זול ולהשתמש בו בשעות בהן החשמל יקר. בדרך כלל אנו טוענים את הרכב החשמלי בערב כשאנחנו חוזרים הביתה מהעבודה. אלה השעות בהן צריכת החשמל בשיאה ואיתה גם התעריף יקר יותר. מערכת אגירה אנרגיה משמשת לטעינת הרכב בלילה ישירות מהסוללות אגירה בהן מאוחסן החשמל ומאפשרת טעינה בעלות נמוכה, מה שמגדיל את הכדאיות של השימוש ברכב חשמלי.
בואו לקחת חלק בעתיד טעינת הרכבים החשמליים,
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם >>